Wednesday, April 16, 2008

www.friends.se



vi pratade lite om mobbning idag på jobbet,vet ej riktigt hur vi kom in på d,men d blev ingen lång pratstund om d iaf! men hade gärna diskuterat d mycket längre och med flera stycken! blev så arg för nån dag sen när jag läste om en tjej som hade blivit misshandlad på min gamla högstadieskola,typ för att tjejen har egen stil o inte är som alla andra ungar! o värre är att skolan säger " vi har inte märkt av nåt sånt,detta e en skola med 550 elever"

d va fan inte 550st elever när jag gick där o inte märkte ni nåt då heller jävla fuckers! o man ska inte behöva vänta tills nån unge blir misshandlad innan man agerar...d borde finnas i läroplanen att lära ut om mobbing o prata om d o driva kampanjer mot mobbing hur svårt kan d va egentligen? visa att skolan inte tolerarar sånt,fixa fester där man samlar in pengar åt föreläsare till exempel m.m blir bara så arg...o mobbingen e nog mycket värre nuförtiden än vad den var när jag gick i skolan o jag tycker d va illa då!

om ni har sett reklamerna för friends.se, tjejen som är osynlig hela dagar i skolan,sitter ensam vid lunchbordet osynlig,osynlig i korridoerna...osynlig tills en dag nån säger ett HEJ o tjejen blir plötsligt synlig,killen som blir verbalt misshandlad i korridoerna varje ord blir som ett starkare slag i magen.....o den senaste reklamen där en liten kille går till skolan varje dag o hem med en ryggsäck fylld me fula svarta ord o tömer den i sitt rum,under sängen på bordet överallt...o en dag kommer han hem med ett leende och inga svarta fula ord,utan ett fint rött HEJ som han sätter på sitt skrivbord!

jag skriver allt detta med ett hjärta som slår allt fortare o fortare,detta e inget jag egentligen yttrat förr men som d flesta egentligen vet kanske! precis så som d är i reklamerna..så hade jag det praktiskt taget varje dag från 4:an fram tills att jag slutade 9:an!såklart fanns det perioder då även jag var "godkänd" och fick vara delaktig i kompisgrupper...tyvärr var d la andra som fick ta över min roll då...och visst även jag kanske sa saker till andra,men d kändes så skönt när d för en gångs skull inte va mig alla var på! jag har fått höra nu i vuxen ålder att jag inte visade att jag mådde dåligt...vad skulle jag göra? bryta ihop varje gång o lipa sönder mig? ge er mer att haka på? nej tack...d va ingen som undrade vart jag höll hus på rasterna? ja antingen biblioteket,kluddrade o skissade...eller på toaletterna i hopp att få vara ifred åtminstone 10-20min! riktiga vänner vet jag inte vad d innebär för dom hade jag inte egentligen!

nu var d lite buuuhooo från min sida men har velat skriva detta länge... vissa kan gå vidare vissa inte...jag har märkt att nu i vuxen ålder så kan jag vara ganska spydig mot folk,komentarerna kan komma direkt om nån säger nåt,ibland hatar jag att va sån,jag vill aldrig va så elak som folk har varit mot mig..så jag försöker iaf bättra mig nu,kan va nån form av skyddsfasad för min del...att hugga direkt o inte visa svaghet längre!

nu räcker d...känns som jag sagt för mycket även nu men d e skönt att jag äntligen hann skriva av mig lite!

2 comments:

Tamara Janosevic said...

har själv aldrig blivit mobbad i den utsträckningen (inte vad jag kan minnas i alla fall), men det du skriver får en verkligen att tänka till; hur elaka barn egentligen kan vara och vilka spår det sätter på offren. modigt av dig att skriva ett sånt inlägg, du som vanligtvis håller allt inom dig själv.

och ja, jag ska försöka att komma ihåg att det är fredag idag och inte lördag! ses på söndag, woho!

Vani said...

Super inlägg!
Jätteviktigt att lärare på skolan gör något! Det är som du säger, det var inte så illa förr även om det var illa. Värre nuförtiden. Såg du när de pratade på nyheterna att det var en elev som tejpades fast vid ett träd - alltså hur kan ALLA lärare vara så upptagna att dem inte märker det????!!!
Darko blev jagad med kniv i matsalen, då sa läraren att det nog bara var på skämt och att dom säkert blir vänner snart igen....VAAA??!!!!